W niniejszym artykule przedstawiamy przykładowe procedury obowiązujące w sprzątaniu profesjonalnym w szpitalach oraz innych placówkach opieki zdrowotnej.
1. Czynności związane ze sprzątaniem w oddziałach Szpitala należy przeprowadzić zgodnie z zakresem utrzymania czystości opisanym w specjalnym dokumencie np. księdze higieny.
2. W księdze higieny szpitalnej opisano zestaw instrukcji oraz procedur obrazujących wszystkie czynności sprzątania między innymi - szczegółowe wytyczne zawierające sposób, technologię sprzątania i dekontaminacji wszystkich pomieszczeń w obszarze medycznym Szpitala z uwzględnieniem stref, specyfiki sprzątania podczas izolacji, zastosowanego sprzętu, preparatów, spektrum działania, stosowanej odzieży ochronnej, kolejności sprzątania, podziału na sprzątanie gruntowne i bieżące, itp., - zagospodarowanie odpadami medycznymi oraz komunalnymi, - postępowanie przy zanieczyszczeniu powierzchni substancją organiczną, - proces dezynfekcji za pomocą maszyn,, - proces dezynfekcji ręcznej (co dezynfekujemy, jakim preparatem), - postępowanie ze sprzętem po użyciu (mopy, ścierki, wózki, ssaki, dozowniki, baseny, kaczki, itp.), - wykaz środków czyszczących i do dezynfekcji z uwzględnieniem ich zastosowania, czasu oraz spektrum działania, - inne procedury/ instrukcje, które składają się proces utrzymania czystości obiektu (fizycznej i bakteriologicznej) i realizacji czynności sprzątania Treści zawarte w księdze higieny muszą być zaakceptowane przez dział i specjalistów ds. epidemiologii danego szpitala.
3. Urządzenia czyszczące oraz sprzęt ręczny przeznaczony do sprzątania powinien być dostosowany do specyfiki każdego obiektu - rodzaju i liczby pomieszczeń. Personel firmy sprzątającej powinien posługiwać się nowym profesjonalny sprzętem: wielofunkcyjne wózki serwisowe, wózki kuwetowe, maszyny szorujące oraz preparowane mopy jednego kontaktu, nakładki i ścierki dobrej jakości w obowiązujących kolorach: niebieski, żółty, czerwony.
W szczególności:
a. Sprzęt należy przydzielić do oddziału/poradni/zakładu i strefy (medycznej i administracyjnej), nie można stosować sprzętu w innych komórkach organizacyjnych.
b. Wózki serwisowe powinny być wykonane z materiałów odpornych na korozję i na preparaty dezynfekcyjne oraz łatwe do utrzymania w czystości.
c. Wózki powinny być wyposażone w kuwety i pojemniki, półki na nakładki i ścierki, półki na preparaty oraz stelaż na worek na odpady.
d. Kuwety, pojemniki, wiaderka i wózki po każdym sprzątaniu należy zdezynfekować, umyć i wysuszyć.
e. Sprzęt do sprzątania (suchy i czysty) należy przechowywać w wyznaczonym miejscu komórce organizacyjnej w pomieszczeniu gospodarczym lub w innym wyznaczonym przez kierownika komórki.
f. Nakładki i ścierki wielorazowego użytku należy oddawać do pralnia dezynfekcyjnego przy użyciu dezynfekcyjnych preparatów piorących lub z możliwością przeprowadzania dezynfekcji termicznej.
g. Nasączane nakładki jednego kontaktu, mopy do dezynfekcji, ścierki powinny być przeznaczone do sprzątania jednego pomieszczenia.
4. W godzinach rannych sprzątanie oddziałów należy przeprowadzić po usunięciu - odpadów; - brudnej bielizny; - basenów, kaczek, misek do toalety, słoi, itp. - sprzątanie poradni i komórek pobierających materiał od pacjentów należy przeprowadzić po zakończeniu badań i po usunięciu odpadów.
6. Sprzątanie i dezynfekcję powinien przeprowadzać przeszkolony personel.
7. Technologia stosowana przy realizacji prac porządkowo – sprzątających powinna gwarantować zachowanie właściwej higieny sanitarnej oraz wymogów sanitarno- epidemiologicznych.
8. Czyszczenie i dezynfekcję należy rozpocząć od powierzchni lub przedmiotów najmniej zabrudzonych ponadpodłogowych, dotykowych, a kończyć na powierzchni najbardziej zabrudzonych - takim jak podłoga. Taka sama zasada dotyczy pomieszczeń - należy zacząć od pokoi pacjentów, diagnostycznych, a kończyć na pomieszczeniach sanitarnych. Ostatnim etapem są prace porządkowe na korytarzu.
9. Czynności sprzątania należy wykonywać w rękawicach ochronnych, które powinny być wymieniane przy każdorazowej zmianie narzędzi pracy i wkładów/mopów jednego kontaktu lub ściereczek.
10. Należy przestrzegać obowiązujących kolorów worków na odpady szpitalne (komunalne oraz medyczne) zgodnie z obowiązującymi procedurami w Szpitalu.
11. Worki należy oznakować naklejką zawierającą opis zgodny z procedurą szpitalną dotyczącą odpadów.
12. Środki czyszczące, myjące i dezynfekcyjne należy przechowywać w wyznaczonym miejscu, w oryginalnych opakowaniach. W przypadku stosowania roztworów roboczych w mniejszych opakowaniach np. spryskiwaczach, powinny być one odpowiednio oznakowane.